Thursday, August 6, 2009

Good darn goes to another

Cerita ini baru sahaja berlaku sebentar tadi. Tayar kereta depan sebelah kiri masuk longkang berdekatan dengan area parking Pesta Flora. Menyebabkan kereta biru itu tertonggeng. Hadoiii panik memang tak ingat la. Tak tau nak kol sape di saat en.suami takde ni. Tulah, ms maghrib tak nak terus balik umah. Mcm tu la jadinya.

Sebenarnya hilang fokus masa nak masuk ke kawasan parking tu. Masa tu ada kereta keluar. Suddenly i saw kepala budak kat belakang bonet [bonet tu mmg tak rapat sebab ada barang]. Agaknya parents dia ada beli barang & turunkan seat. Dia pulak pergi melunjur kepala keluar. Mana la makcik tak terperanjat adik oiii.. Sedar2 dah masuk longkang.. Hah mula la panik.

Dari jauh ada seorang mamat Chinese nampak my situation and datang. Dia tengok2 kereta tu. Kata boleh keluar kereta ni. Then dia offer nak pi panggil org yang bertugas jaga trafik kat sana. Tak lama kemudian, pakcik penguatkuasa dtg and roger org untuk tolong. At the same time ada sebuah family datang menghampiri melihat2 keadaan kereta biru itu. Syukur ada lori DBKL datang dan pakcik yg tgk2 tu offer kabel dia. Alhamdulillah kereta tak susah nak keluar dari longkang tu. lagipun longkang tanah aje pun. Kereta pun takde yang kemek2. Cume kat bawah2 tu tak pasti [kalo ada rase tak serius setakat tergesel aje].

Nak ucap terima kasih sgt kat the chinese guy, abang-abang DBKL, pakcik penguatkuasa and family yang membantu tue. Semoga jasa baik kalian dibalas [dah offer depa nak belanja tapi semua refuse]. THANKS SO MUCH :)

Masuk ni adalah kali ke 3 aku ada kes dengan kereta tu tapi bahagian yang byk kali expose dengan hazard adalah di bahagian depan. Kesemua kejadian yang terjadi juga berlaku semasa aku membawa kerata dalam keadaan yg sgt slow [mcm nak masuk parking, mula nak tekan minyak]. Harap2 tak de la yang serius kat kereta tu.

Lumrah alam, kita pernah membantu orang yang tak dikenali, namun tak semestinya orang yang kita bantu itu akan tlg kita bila ada masalah, sebaliknya orang yang tak dikenali yang lain yang akan menolong. And it goes round. So, jasa baik kita membantu orang tu akan dibalas apabila dibantu oleh orang lain apabila kita sangat2 memerlukan bantuan.

p/s: that's why tak best keluar kemana-mana sorang :(

3 comments:

Tinta said...

Sian ewa... ekin ingat mase tu kite kat KL balik meronggeng dari sebuah parti (yang sekarang kite dah jadikan parti seumpama itu 'haram' hehehe), waktu tu jem so ewa drive slow-slow je. Datang teksi terus cilok. Habis iswara ewa tercabut lampu signal kat depan...geram betoi..jadi mcm kena jelah teori ewa selalu expose pada hazard kat bhgian depan kete dan sewaktu memandu perlahan..

N o R A s H i k i N said...

"..namun tak semestinya orang yang kita bantu itu akan tlg kita bila ada masalah.."

Betul3x :)
lagi best klw kite ikhlas tlg org tu, nti bile2 ALLAH swt yg 'tolong' kita..lagi lagi lah bermakna...ngeh 3x

Fazira Aziz said...

i have 2 ekins here hehehe.

ekin : thanks sebab ada utk dgr my luahan. hehe need to be more extra cautious la pasni even in slow driving mood as other people may harm me ;p

ikin : yup so true. the good goes around & around. 1 day u help people, the other day ppl help you back.