Monday, October 4, 2010

BF :)

Dah 2months ++ pun Hadif kesayangan ummi. Selama tu jugak la ummi sgt2 struggle breastfeed budak kecik ni. Dulu masak mengandung, niat "murni" utk eksklusif bf hadif tak disertai dengan ilmu yang cukup. Ingatkan susu badan tu terus melimpah ruah byk pas deliver.. tapi sebaliknya. Susu badan tak kuar pun.. until hari ke 4 baru ade. itupun pas urut.. nak plak nipple belah kiri mcm inverted (mujur bukan). So, kesian baru2 lahir terpaksa sumbat dengan formula.. huhu.. aku rase sungguh FAIL..

Hari ke 3 Hadif kena masuk hospital sebab jaundice. Lagi la sedih tau.. orang2 tua pun mula la keluarkan banyak petua, susu kambing la.. air gula batu la.. hmmm bukan nak deny petua2 ni, tapi sebab hadif tak dapat lg kolustrum, of coz la aku terasa sedih yang amat. Alhamdulillah, pas berurut baru ade susu tu.

Memandangkan Hadif kat spital for 3 days, aku bhempas pulas mengepam.. mmg nampak cecair kuning emas tu.. bile siang pi spital bf hadif.. malam plak hantar susu kat hadif. nasib adik keje kat spital tu..

journey nak menyusu ni bukannya mudah.. siyes.. nak plak dalam family aku, ni baru 1st time expose handle baby 100% setelah sekian lame. so tak banyak tips & support yang aku dapat. Nak citer kat sini tak larat la plak.. yang penting bagi new coming mom out there, breastfeed secara eksklusif memerlukan ilmu, confidence & support.

  • Ilmu tu kena gain sebelum bersalin lagi. Dari kelas penyusuan dan pengalaman org2 yang berjaya bf.
  • Confidence sebab kite akan dengar mcm2 la petua, nasihat utk bagi baby makan la.. bagi formula la.. kite pun kena confidence kita mampu mengenyangkan baby kita.
  • Support agar usaha nak menyusukan baby eksklusif 6 bulan dan teruskan penyusuan selama 2 tahun berterusan.
Aku bukan la eksklusif pun.. ade masa terpaksa gak top up dengan formula sebab Hadif mengamuk. Tapi dia tak habis pun.. kadang2 susu tu byk buang dari masuk dalam pewot Hadif. Itu lagi satu sebab aku berusaha nak susukan hadif. Walaupun dia mengamuk, dia tarik2 nipple aku, marah2 sebab susu tak laju.. itulah favorite dia yang sangat2 menenangkan dia sampai terlena.. hehehe..



3 comments:

Syikin Tarmizi said...

ira...syikin pon ada masalah breastmilk kurang....memang kene topup formula la selalu...
ira berurut kat mane ye?

Syikin Tarmizi said...

ira...btw,ni syikin yg keje FPG dulu tue...saya deliver baby bulan 8 hari tu....since first day susah nak bagi breastmilk kat baby...sedey betul...

Fazira Aziz said...

kin.. dapat baby boy kan? tahniah ye. tunggu gak kin update blog.

ira berurut kat seremban. dlu ira pun ade masalah mcmtu, kena amek supplement. dah try pil ASI? mkanan yg leh tambah susu mcm lobak putih, halba, etc. ada bnyk just kena trial & error.

biase la kite 1st baby. ira dlu lg la tak tau nak bf mcmane sbb bby kecik.. terkial kial.. huhu. ape pun teruskan bg bf ok, takpe top up ngan fm utk bantu pembesaran dia. kalau susu badan dah establish, sket2 la ful bf.. just my 2 cent

all the best kin